- 7 januari 2013
- Columns
Provisie verbod? Prima
Niemand vindt veranderen leuk. Behalve als het om kleren gaat, het bankstel, de iPad of de auto. Een vertrouwde routine wijzigen? ‘Moet dat nou zo nodig?’
Ja, dat moet, is mijn reactie op de invoering van het provisieverbod op 1 januari. Wat verandert in onze branche is te vergelijken met een beslissing om links te rijden. Doordat adviseurs geen provisie meer krijgen op complexe verzekeringen en financiële producten, dienen wij op een andere manier beloond te worden. Dat heeft voordelen.
We zijn volledig ingericht als een adviesorganisatie die volgens de nieuwe regels werkt. Al onze medewerkers hielden hun vakkennis altijd al actueel. Zij doen jaarlijks diverse testen om te bewijzen dat zij over de vereiste kennis en competenties beschikken om te adviseren over ingewikkelde verzekeringsproducten. Dit is slechts een voorbeeld van hoe wij achter de schermen voortdurend werken aan het vertrouwen van klanten.
Wat niet verandert, is dat wij doorgaan met het geven van onafhankelijke, klantgerichte adviezen. Het verschil is dat we de advieskosten niet meer vergoed krijgen uit provisie – die de klant indirect betaalde – maar rechtstreeks aan de klant factureren middels een nota. Dat is toch goed voor de duidelijkheid? Dan weet onze klant direct voor welke dienstverlening hij of zij betaalt!
Meer informatie over het provisieverbod in de verzekeringsbranche: www.verheul.nl
André Vendrig
Algemeen directeur
André Vendrig is algemeen directeur van Verheul Financieel advies, verzekeringen en makelaardij.
Verheul heeft vestigingen in Anna Paulowna, Schagen en Wieringenwerf.
“Voortdurend werken aan het vertrouwen van klanten”