- 11 februari 2013
- Columns
Vechten voor onze klanten
Het verbaast mij niet dat een verzekeringsmaatschappij tussenpersonen wil beletten haar verzekeringsportefeuille als onderpand te gebruiken voor financiering. Dit past in de verzakelijking van onze relatie met verzekeraars. Door de invoering van het provisieverbod zijn wij nog meer concurrenten van elkaar geworden. Wat mij wel verbaast, is het onsportieve karakter van deze actie. Door het verbod worden de onafhankelijke adviseurs in deze moeilijke tijd extra getroffen in hun bedrijfsfinanciering. Het heeft de schijn van een wanhoopsdaad, omdat de gebruikelijke vormen van concurrentie blijkbaar niet afdoende zijn.
Verzekeraars hebben het niet makkelijk door het provisieverbod. Hoe wil je vanuit een kantoor in Utrecht snel een persoonlijk advies geven aan een klant in Wieringerwerf? Een grote organisatie brengt hoge kosten met zich mee. Kampt met bureaucratie die een vlotte afwikkeling van klantcontacten in de weg staat.
Wij hebben nauwelijks last van het provisieverbod, omdat wij gewend zijn altijd klaar te staan voor onze klanten. Wij zijn een adviesorganisatie, waarin alle medewerkers zijn opgeleid voor een vakkundige persoonlijke dienstverlening.
Wij vochten en vechten primair voor de portemonnee van onze klanten en niet voor de winsten bij verzekeraars.
Ik heb de indruk dat deze verzekeringsmaatschappij bezig is het eigen graf te graven voor persoonlijke dienstverlening via onafhankelijk tussenpersonen aan klanten. Wij hebben daar een passende uitvaartverzekering voor. Met een goede dekking en een concurrerende premie.
André Vendrig
Algemeen directeur