Schade?
Wij hebben het onder controle!

Van het indienen van de claim tot het regelen van de reparaties, wij nemen de last van uw schouders. U kunt vertrouwen op onze ervaring en expertise om u door het proces te begeleiden en ervoor te zorgen dat u de ondersteuning krijgt die u verdient. Hieronder vindt u alle relevante informatie over uw schade.

Overzicht schadeherstellers

Het is al vervelend genoeg als er schade aan uw auto is. Gelukkig kunnen we u snel en professioneel helpen via ons uitgebreide netwerk van schadeherstellers en dealerservicepunten.

We hebben afspraken gemaakt met deze professionals over kwaliteit, service en prijs, zodat u geen gedoe heeft en toch verzekerd bent van topkwaliteit en klanttevredenheid bij elke reparatie. Er is altijd een locatie bij u in de buurt, dus u bent snel weer op weg.

Vind hier uw schadehersteller.

De voordelen op een rijtje

  • U betaalt geen, of een verlaagd, eigen risico (dit hangt af van uw polisvoorwaarden).
  • Het schadeherstel voldoet aan alle kwaliteits- en veiligheidseisen van de fabrikant;
  • Er worden onderdelen gebruikt die origineel zijn of van dezelfde kwaliteit; Tijdens het herstel krijgt u vaak kosteloos vervangend vervoer; *
  • De verzekeraar betaalt het schadebedrag rechtstreeks aan het herstelbedrijf.
  • U hoeft niets voor te schieten;
  • Er geldt een garantie op het uitgevoerde herstelwerk

* Kosteloos vervangend vervoer geldt niet bij ruitschade.

Eigen risico autoverzekering ruitschade|
Let op het eigen risico bij ruitreparatie- of vervanging. Zoek ook uit waar je de schade laat herstellen. Voor een reparatie betaal je vaak geen eigen risico als je de schade laat herstellen door een garage die afspraken heeft met de verzekeraar.

Als je de ruit moet laten vervangen, betaal je vaak wel een eigen risico. Oók als je dit laat doen door een herstelbedrijf dat samenwerkt met je verzekeraar (‘schadesturing’).

Laat je de ruit repareren of vervangen door een bedrijf waarmee de verzekeraar géén overeenkomst heeft? Dan is er bij de meeste autoverzekeringen een eigen risico, van soms meer dan €500. Of je moet de kosten volledig uit eigen zak betalen. Zoals bij de ANWB, Avéro Achmea, Centraal Beheer, FBTO, SNS, Unigarant, Univé en Voogd & Voogd.

Ruitschade en premiekorting
Soms is een claim voor ruitschade negatief voor je bonus-malusladder (schadevrije jaren) en dus je premie. Er zijn (autoruit)herstelbedrijven die het eigen risico van je ‘overnemen’, als je daar de ruit laat herstellen.

Procedure
De procedure verloopt als volgt:

  • U maakt direct een afspraak met de hersteller voor de reparatie.
  • Het schadebedrag wordt volgens een afgesproken procedure vastgesteld.
  • Na herstel betaalt de verzekeraar het schadebedrag rechtstreeks aan de aan de reparateur.
  • Bent u Btw-plichtige ondernemer? Dan krijgt u van de reparateur een factuur voor het BTW bedrag. Deze dient u zelf te voldoen. De BTW kunt u vervolgens met de fiscus verrekenen.
  • Als er een aansprakelijke derde is, wordt deze aansprakelijk gesteld.
  • Wordt de schade volledig verhaald? Dan behoudt u de bonuskorting.
  • Kan de schade niet (geheel) worden verhaald? Dan krijgt u van ons een advies met betrekking tot de bonuskorting (no claim-korting).

Eigen risico autoverzekering ruitschade
Let op het eigen risico bij ruitreparatie- of vervanging. Zoek ook uit waar je de schade laat herstellen. Voor een reparatie betaal je vaak geen eigen risico als je de schade laat herstellen door een garage die afspraken heeft met de verzekeraar.

Als je de ruit moet laten vervangen, betaal je vaak wel een eigen risico. Oók als je dit laat doen door een herstelbedrijf dat samenwerkt met je verzekeraar (‘schadesturing’).

Laat je de ruit repareren of vervangen door een bedrijf waarmee de verzekeraar géén overeenkomst heeft? Dan is er bij de meeste autoverzekeringen een eigen risico, van soms meer dan €500. Of je moet de kosten volledig uit eigen zak betalen. Zoals bij ANWB, Avéro Achmea, Centraal Beheer, FBTO, SNS, Unigarant, Univé en Voogd & Voogd.

Ruitschade en premiekorting
Soms is een claim voor ruitschade negatief voor je bonus-malusladder (schadevrije jaren) en dus je premie. Er zijn (autoruit)herstelbedrijven die het eigen risico van je ‘overnemen’, als je daar de ruit laat herstellen.

Zelf de reparatie betalen
Een sterretje laten repareren kost enkele tientjes tot zo’n €75. Ruitvervanging is veel duurder en kost zo’n €200 tot €1.500. De prijs hangt af van het merk en type auto en de extra’s in de ruit. Zo betaal je meer als de ruit voorzien is van voorruitverwarming, regen­sensor, lichtsensor en/of automatische afstandsregeling.

Wat valt onder autoruitschade?
De ene verzekeraar keert alleen uit bij schade aan de autoruiten. De andere ook bij schade aan het zonnedak, panoramadak en het glas van de koplampen. Krassen in de ruit worden lang niet altijd gedekt, volgens de verzekeringsvoorwaarden.

Dekking verschilt bij schade aan panoramadak of zonnedak
Schade aan het panoramadak van je auto zien verzekeraars niet altijd als ruitschade, ook al is het dak bijna helemaal van glas. De dekking verschilt sterk per verzekeraar. Ongeveer de helft van de verzekeraars dekt deze schade. Vraag dit dus altijd bij ons na!

Welke autoruitschade vergoedt de autoverzekering?
Bij ruitschade gaat het om schade aan de ruit zelf én gevolgschade door ruitscherven. Ruitschade is niet gedekt met een WA-verzekering. Maar meestal kun je ruitschade wel zonder gevolgen claimen op de beperkt cascodekking (WA+-verzekering). Dit geldt ook voor ruitschade door relletjes, brandschade, schade door diefstal en joyriding.
Let op: Als de ruitschade aan de eigen auto komt door een ongeval, vergoedt een WA-verzekering en beperkt-cascoverzekering niet.

Beperkt-cascodekking of allrisk
Ruitschade is gedekt op een beperkt- of volledig-casco autoverzekering. Maar er zijn aandachtspunten:
Krassen in de ruit zijn niet altijd gedekt of vallen onder de allrisk-dekking (volledig cascodekking). Mocht u dit willen claimen, dan vooraf overleggen.

Sterretje in ruit: reparatie noodzakelijk?

  • Zolang de ster niet vertakt is, mag je er volgens de wet mee doorrijden. Niet elke ruitschade hoeft dus gerepareerd te worden., maar het is wel verstandig.
  • Zolang de beschadiging niet door het zogenoemde raamfolie dringt, kun je er in principe mee rijden. Maar het beste is om het sterretje hierop te laten controleren. Het kan namelijk een ruitbreuk worden.
  • Vooral temperatuurverschillen kunnen van een ster een barst maken. Bijvoorbeeld als je de auto (te) snel verwarmt op een koude winterdag. Hoe langer je wacht met een reparatie, hoe lastiger het wordt. Een schone ruitbreuk is beter te repareren dan een oude omdat vuil zich kan ophopen in een breuk.
  • Bij een ruitbreuk heeft u wel vaak een eigen risico, terwijl een sterretje kosteloos gerepareerd kan worden als u hiervoor verzekerd bent.

Zelf een reparateur kiezen
Wil je zelf bepalen waar de autoruit gerepareerd of vervangen wordt, zonder dat je eigen risico betaalt? Dan zijn verzekeraars waar je terecht kunt. Of je nu wel of niet kiest voor een herstelbedrijf waarmee de verzekeraar samenwerkt.