‘Woonminister’ gaat voor een miljoen huizen met weinig tot geen parkeerplaatsen
Het kabinet zet in op de bouw van een miljoen huizen in de komende tien jaar, die ambitie van minister Hugo de Jong van Volkshuisvesting was al bekend. Nog niet bekend was de conditie die ‘Den Haag’ stelt bij het ambitieuze plan de woningnood te doen beëindigen: de auto wordt in de ban gedaan. Er wordt namelijk weinig tot geen ruimte voor parkeerplaatsen ingetekend bij de bouwplannen.
Volgens De Jonge is er simpelweg onvoldoende ruimte om voor al die huishoudens parkeergelegenheid aan te leggen. Dit ondanks het plan om meer te bouwen in het minder dicht bevolkte oosten en noorden van het land, gebieden die boven NAP liggen en daarmee volgens het kabinet minder kwetsbaar zijn voor de stijging van het zeewaterpeil.
De Jonge heeft de bouwambitie geïntegreerd in de visie ‘Nationaal Toekomstbeeld Fiets’. Het plan, dat werd gepresenteerd door het ministerie van Infrastructuur, rept over de aanleg van fietspaden in plaats van parkeerplekken omdat dit ’kostenbesparend’ is. Het landelijke bestuur wordt in het plan gesteund door de lokale overheid: de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) zegt dat de auto ’pas aan het eind’ een oplossing is.
Hoewel dagblad De Telegraaf rept over een taboe op de auto lijkt dat iets te overdreven te zijn, de VNG heeft het over ‘een lage parkeernorm’. Doel van de overheid is desalniettemin dat mensen de auto laten staan of geen auto meer hebben en lopend, per fiets of met het openbaar vervoer naar het werk gaan.